poniedziałek, 14 marca 2016

Silnik 1.9 JTD FIAT

Siemanko!

Dzisiaj chciałbym przybliżyć Wam coś więcej na temat najpopularniejszego silnika z grupy Fiata, o mowa oczywiście o silniku wysokoprężnym 1.9 JTD

Zapraszam serdecznie :)

Debiut jednostki 1.9 JTD sięga premiery jakże pięknej w tamtych czasach Alfy Romeo 156, która została zaprezentowana w 1997 roku. Grupa Fiata wprowadziła wówczas ogromne zamieszanie na rynku diesli, bo jako pierwsza zastosowała silnik z wtryskiem common rail marki Bosch (o common rail poświęcę dodatkowy artykuł). Fiat tą jednostką podniósł poprzeczkę konkurentom co z pewnością dało dużo do myślenia innym koncernom.

Początkowe jednostki posiadały 8 zaworów (z czasem paleta powiększyła się o 16 zaworów) i sprężarkę o stałej geometrii. Moc początkowych wersji wynosiły kolejno: 80, 85, 100, 105, 110, 115, 120, 130, 150, 170, aż po najmocniejszą 190 konną. Spalanie tego silnika oscyluje w granicy
6 l/100 km.

Warto wspomnieć, że ten sam silnik możemy spotkać w autach koncernu General Motors np. Opel Vectra, Opel Astra, oraz Opel Zafira. W tych pojazdach, silnik ten możemy spotkać pod oznaczeniem CDTI.

Wytrzymałość i trwałość silnika 1.9 JTD jest zadowalająca jak na jednostkę wysokoprężną. Układ korbowy przy odpowiednim smarowaniu wytrzymuje przebiegi rzędu 500 tyś. km.

Modele w których występuje ten silnik:
- Alfa Romeo 156, 159
- Fiat Brava, Bravo, Marea Weekend, Croma
- Opel Vectra, Astra, Zafira

Przykłady cen osprzętu silnika:

  • Wtryskiwacz 1200 zł
  • Rozrząd kpl. 500 zł
  • Turbosprężarka 2300 zł 
  • Koło dwumasowe 1400 zł
Zalety:                                                                                    
- mała awaryjność                                                                  
- zadowalające osiągi
- wysoka wytrzymałość jednostki

Wady:
- niska kultura pracy w początkowych wersjach
- duże przebiegi w większości aut

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz